Vannak, akik azt
mondják, hogy egy gyerek akkor kezdjen el idegen nyelvet tanulni, amikor már az
anyanyelvén jól tud. Hogy ez mit jelent, arról viszont megoszlanak a
vélemények. Tud egész mondatokban beszélni? Akkor akár már 2-3 évesen is
belevághat. Ismeri az írás-olvasás alapjait? Ezek szerint 6-7 éves kor az
ideális. Szabatosan fogalmaz, helyesen ír, folyékonyan olvas? Ennek megfelelően
pedig akár 10 éves korra is kitolódhat a nyelvtanulás kezdete.
Amikor mi
gyerekek voltunk, az orosztanulást negyedik osztályban kezdtük. Ez volt az
úgynevezett alapozó év, akkor még csak ismerkedtünk a nyelv hangzásával meg a
cirill betűkkel, a valódi nyelvtanulás ötödik osztályban kezdődött. Ugyanez
most a helyzet az én lányomék iskolájában, ahol a 9-10 évesek még játékosan, dalokkal,
mondókákkal, képekkel, képregényekkel, és persze főleg szóban angoloznak.
Vannak, akik a korábbi
nyelvtanulás hívei. A Waldorf iskolákban például már az első osztályban
elkezdik az idegen nyelvvel való ismerkedést, méghozzá rögtön kettővel.
Igyekeznek, hogy lehetőség szerint kettő különböző (germán, latin avagy szláv)
nyelvcsaládhoz tartozzon a két nyelv. Alsó tagozatban még főleg szóban, énekek
és mindennapi szituációk segítségével zajlik a nyelvtanulás. A foglalkozásokon
magyar szó nem hangzik el!
Vannak, akik még
ennél is sokkal korábbra mennek vissza az időben. A Helen Doron azt a módszert
utánozza, ahogyan a csecsemők tanulnak nyelvet. Az anyanyelvi módszernél nem
írnak és olvasnak, hanem beszélnek és megértenek. A Baba-Mama angol igazából
egy hét részből álló komplex fejlesztés: az angol nyelv mellett fejlődnek a
kicsi szociális készségei, a mozgása, zenei és ritmusérzéke. Sőt, a Helen
Doronnal el lehet sajátítani egyfajta baba jel-nyelvet is!
Nem korai ez
még? A kérdés jogosnak hangzik, de a módszer támogatói szerint minél fiatalabb
a gyerek, annál jobb lesz a kiejtése, és annál könnyebben érez rá a nyelvtanra
is. Ezt segíti a hanganyag hallgatása, a pozitív megerősítések, az utánzó
nyelvtanulás. A kisbabák életét a születés utáni képzés és a megfelelő
környezet határozza meg.
A cél, hogy a
gyerekek minél több érzékszervükkel szívják magukba a tudást. Az óvodás
korosztálynál központi szerepet kap a játék és a mese. A rengeteg ismétlésnek
köszönhetően szinte beleivódnak az agyba a különböző nyelvi szerkezetek.
A kisiskolások
számára rajzfilmes módszert ajánlanak, és olyan komplex tevékenységeket,
melyekkel életre kelthetik a szereplőket. Ebben a korban már elkezdődhet az
írás és az olvasás tanítása is. Gyerekklub, online játékok, oktatóprogramok, mobil
applikáció, internetes rádió és video-csatorna áll a korai nyelvtanulók
rendelkezésére.
Fontos, hogy
korai nyelvtanulás esetén minél rendszeresebben, ideális esetben naponta
gyakoroljunk. Nem kell sok idő hozzá, elég csupán 15-20 perc. És mi a helyzet a
motivációval? A kicsik természetes kíváncsiságát még könnyű kielégíteni. Alap a
humor is, mert nevetve sokkal könnyebb nyelvet tanulni.
Ezt a folyamatot
igazából nem is nyelvtanulásnak, hanem nyelvelsajátításnak nevezzük. A
foglalkozások kizárólag idegen nyelven zajlanak, semmit sem fordítanak le
magyar nyelvre. Ezt ösztönös módszernek is nevezik. Így a lehető
legtermészetesebb a folyamat.
A korai
nyelvtanulás esetén nem csak azt a célt érhetjük el, hogy a gyerek elsajátít
egy idegen nyelvet. Egyfajta más gondolkodásmódot és egészséges önbizalmat is
ad.
(A cikk
megírásához Hőss Klára, a Helen Doron magyarországi meghonosítója nyújtott segítséget,
hála neki érte!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése