2018. január 29., hétfő

Jobb agyféltekés angol

Furcsa dolgok történnek mostanság az angoltanfolyamon. Mind-map-et (Elme-térképet) rajzolunk, zenét hallgatva írunk le olyan kifejezéseket, amik az eszünkbe jutnak a dallamokról, kimegyünk mind a táblához, és ott gyűjtjük össze egy téma szavait, filmet vagy netes hírt próbálunk megérteni (hihetetlen, de sikerrel!)... Eléggé meglepődtünk, hogy nemcsak a könyvből olvasunk és fordítunk, nemcsak nyelvtani feladatokat oldunk meg a munkafüzetből, hanem ilyen érdekességeket is csinálunk. Megkérdeztük a tanárunkat, hogy mi folyik itt, mire ő azt válaszolta: jobb agyféltekés angol!
Ez egy igencsak különleges módszer, aminek lényege a jobb agyfélteke működésének serkentése, illetve a két agyfélteke összehangolása. A mindennapokban ugyanis a művészeket és más egyéb kreatív foglalkozásúakat kivéve a legtöbben sokkal többet használják a bal agyféltekéjüket. Tehát igen nagy szükség van a jobb oldal erősítésére, és a harmónia megteremtésére.
A bal agyféltekéé a gondolkodás, a logika és az elemzés, a részekre boncolás, ezzel szemben a jobb agyféltekénél az átfogó képeké a főszerep. A bal a racionális és analitikus, a jobb a kreatívabb és holisztikus, az egészre figyel. Akinek a bal agyféltekéje a profibb, az verbális, akinek viszont a jobb, az vizuális típus. Végül is a nyelvhez nagy szükség van a bal agyféltekére, hiszen ez a felelős a beszédért, az írásért, az olvasásért, de az összefüggések meglátásáért már a jobb agyfélteke.
A jobb agyféltekés módszer segítségével sokkal jobban kibontakoztatható a kreativitás, amire, bármily furcsán is hangzik, a nyelvtanulás során is szükség van. Pl. passzív szókincsből aktívat varázsolni, rögtönözni, nyelvtani szabályokat alkalmazni a gyakorlatban, stb.
Itt is megvan az alkotó-folyamatnak az a része, amikor felhalmozódik az információ, mintegy telítődik az ember a sok szóval meg szabállyal, aztán egyszer csak bekövetkezik a megvilágosodás. Ha valamit például nagyon nem értünk, mondjuk a feltételes módot vagy a szenvedő szerkezetet, egyszerűen csak utasítsuk az agyunkat arra, hogy megtalálja a megoldást. Olyan ez, mintha bedobnánk egy képzeletbeli levelet egy képzeletbeli postaládába. Míg mi egész más dolgokkal foglalkozunk, és nem gyötrődünk azon, hogy megértsük a szabályt, addig a tudatalattinkban persze megy a feldolgozási folyamat. Végül derült égből villámcsapásként kapjuk meg a megoldást.
A jobb agyféltekés elnevezés manapság leginkább a rajzolással kapcsolatban ismert, pedig igenis helye van a nyelvtanulásban is. A rajz és a beszéd ugyanis nagyon jól párhuzamba állítható, hiszen a rajz is egyfajta (vizuális) nyelv. Épp ezért a jobb agyféltekés angol a szókincs felépítésére, és ezek folyamatos használatára fókuszál, közben a nyelvtan ennek a mellékes hozadékaként szinte önkéntelenül is beépül a tudatba.
A nyelvvizsgán vannak kifejezetten jobb-agyféltekés módszerrel megoldható feladatok, ilyen például a képleírás, ahol nagy szerepe van a fantáziának, vagy a szituációs feladat, ahol az intuícióé a főszerep.
A jobb agyféltekés nyelvtanulásnak számtalan módszere létezik. Például böngészés az interneten, filmek, reklámok nézése, és ebből kiszemezgetni azt, amit értünk; zenehallgatás és dalszövegek megértése; anyanyelvi szövegek, például újságcikkek, blogbejegyzések feldolgozása; képi elemek, ábrák alkalmazása.
Sokszor elég a sikerhez a normál esetben folyamatosan zakatoló bal agyfélteke kikapcsolása, és az így elért ellazult állapot elérése közben máris sokkal könnyebb a tanulás.

Legközelebb talán a tanárunkkal együtt meditálni is fogunk?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése